Op avontuur in Ouaga

Laatste week

Hallo iedereen

Hopelijk slaag ik er vanavond in om mijn tekst in één keer te typen. Deze week viel behoorlijk goed mee. Ik sta opnieuw in een andere klas CE2 of het 4de leerjaar. Dat is de klas waar de directeur les geeft. Deze man heeft in feite 2 fulltime jobs. Hij heeft het zeker niet gemakkelijk, in zijn klas zitten maar liefst 66 leerlingen. Dat is de grootste klas van de school. Maar het valt behoorlijk goed mee. De kinderen zijn het gewend om even alleen te werken en het is geen uitzondering dat plots een leerling uit zichzelf roept 'silence'. Gelukkig, want het helpt wel dat je al steun krijgt van de leerlingen zelf. Ik was wel verwonderd toen bleek dat in deze klas wel bijna iedereen kan lezen. De een natuurlijk veel beter dan de ander of met zeer veel moeite, maar het lukt over het algemeen.

Verder op school loopt alles zijn gangetje. We kijken er niet meer raar van op als plots een varken op de 'speelplaats' zijn eten zoekt, of als er honden spelen, of de geiten passeren, of mensen die van en naar de waterpomp trekken... Wel keek ik er even vreemd van op toen ik de eerste linkshandige persoon hier zag. Het bestaat dus toch, maar je ziet het echt zelden of nooit.

Vorig weekend ben ik voor de eerste keer naar de grote markt geweest. Wat is me dat een hectische bedoeling. En al dat afdingen. De handelaars achtervolgen je echt tot je het koopt. 'Non merci' begrijpen de meesten hier niet. Zo was ik aan het kijken voor typische plaatselijke kledij en had iets gepast, maar het zag er nog niet op en top Afrikaans uit. Ik had een prijs zeer laag onder zijn prijs gezegd, maar het was voor hem niet voldoende. Heeft die gast me, samen met 10 andere handelaars, de hele markt door achtervolgd. Tothij uiteindelijk zijn tenue daar gooide en zei: En nu ga je betalen! Ik had het echt gehad met die gast, en was totaal niet van plan om dat te kopen. Uiteindelijk hebben de andere handelaars me geholpen en me van hem afgeholpen. Ik had het echt gehad. Zo'n opdringere handelaar. De andere waren ook opdringerig en achtervolgden ook om te verkopen, maar ze waren niet zo onbeschoft als die ene. Gelukkig heb ik dat niet gekocht, want ik ben naar de kledijmaker geweest met mijn eigen stof om een echt typisch outfitje van hier. Het is met stof voor internationale vrouwendag op 8 maart. Hier wordt dit echt uitgebreid in de belangstelling gezet, omdat de vrouw hier echt nog een minderwaardige functie heeft. Wel goed dat hier zoveel aandacht aan besteed wordt. Die dag zijn we ook vrij van school.

In ons laatste weekend gaan we er van profiteren en gaan we naar Nazinga. Dat is een soort safari park. Eigenlijk zijn er hoofdzakelijk olifanten en apen. Maar veeeeel olifanten. We overnachten er in een bungalow en dan kunnen we de olifanten zien aan een meer die er hun douche, ... nemen. Het loont de moeite naar het schijnt.

Ziezo, een kort verslag, maar ik weet niet zo goed wat te schrijven. Het meeste staat al op de blog. Andere zaken zijn hier zodanig vanzelfsprekend dat je ze over het hoofd ziet. Maar ik ben er van overtuigd dat ik veel zal kunnen vertellen bij mijn terugkeer.

Groetjes Liesbeth

Reacties

Reacties

Veerle

Hey!
Ik heb al elke keer je blog op de voet gevolgd! Het lijkt mij een super ervaring dat je daar meemaakt!
Ik kijk er al naar uit om je zelf die verhalen te horen vertellen ;-)
Geniet nog van de laatste dagen ginder!!!

greet kestier

Ik vond het supertof om steeds je reisverhalen te lezen. 'k Heb er echt van genoten. Geniet nog van je laatste week en een goede terugreis volgende week.

Groetjes Greet

an

geniet van je laatste week en een goede terugreis gewenst.tot in zaventem.groetjes an en dirk en eline.

Guido Van Eecke

Mooi afgerond. We hebben genoten van je verhalen. Geniet maar van je laatste dagen en van de prachtige natuur in het safaripark. Zo zien we al uit naar de ontmoeting om te kunnen luisteren naar je verhalen over je verre stage in Afrika. Tot binnenkort!

Luc en Marleen

Liesbeth,
stel het nog wel op je laatste week daar hé! Zo te lezen heb je het héél erg naar je zin en valt het goed mee. Het was tof je een beetje te kunnen volgen via de blog.
Geniet er nog van en tot gauw.
Groetjes en tot ziens.
Luc, Marleen,
Lize Nicolas, Ilias, María en Andreas
Dimitri

Lisa Devaere

Hey Liesbeth,
Het was heel leuk om je verhalen te lezen!
Hopelijk heb je van je reis genoten!
Geniet nog van je laatste dag!
Vele groetjes
Lisa X

Nils Elzenga

Ha Liesbeth, kan het zijn dat jij onlangs met Els Duran hebt zitten praten over Burkina tijdens een boottocht Harlingen-Terschelling?
Beetje vreemde vraag wellicht, maar Els is een vriendin van me en die vertelde dat ze met een Liesbeth had zitten praten die dit najaar terug verhuist naar Burkina.
Ik vertrek zelf dit najaar als freelance correspondent naar de regio, dus leek me leuk je ervaringen eens te horen.
Groet,
Nils
0646242449

Cheryl van Kempen

Hoi Liesbeth,
Wat een ervaring om les te geven in Burkina. En dat de leerlingen meewerken helpt dan natuurlijk enorm!

Moch je ook in Nederland willen blijven meewerken aan de ontwikkeling van Burkina, kom dan naar de Landelijke dag Burkina Faso Platform! Een van de onderwerpen op het programma is beroepsonderwijs. Jouw ervaringen kunnen vast een hoop bijdragen aan de discussie!

Meer informatie: http://auburkina.nl/Platformdag2010/

Hopelijk tot dan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!